torstai 13. elokuuta 2015

Virkattu avainnauha - ohje

Virkkasin viime vuonna kesälomalla avainnauhan. Huomasin, että tuota postausta avainnauhasta on luettu blogissamme eniten. Siitä tuli mieleeni tehdä avainnauhalle ohje. Ohje on tarkoitettu vain yksityiseen käyttöön. Toivottavasti kuvista saa riittävästi selvää. Aloitin virkkaamisen junassa, joten kuvausolosuhteet eivät olleet parhaat mahdolliset.

Lankana minulla oli Anchor Freccia ja koukun koko 2.

Virkkaa aluksi kahdeksan ketjusilmukkaa ja sulje ympyräksi piilosilmukalla.



Tee ketjusilmukka ja sen jälkeen ympyrään 14 kiinteää silmukkaa. Sulje kerros piilosilmukalla.



Tee kahdeksan ketjusilmukkaa.


Sulje ympyräksi piilosilmukalla.



Tee ympyrään 14 kiinteää silmukkaa.


Tee sen jälkeen ensimmäiseen seitsemään silmukkaan piilosilmukka.


Olet nyt ympyrän päällä. Tee taas kahdeksan ketjusilmukkaa eli jatka kolmannesta kuvasta eteenpäin. Jatka kunnes nauha on haluamasi pituinen.

Tee sitten viimeiseen ympyrään vielä kaksi piilosilmukkaa. Ota nauhan ensimmäinen ympyrä ja tee siihen kaksi piilosilmukkaa.


Tee ketjusilmukka ja neljä kiinteää silmukkaa. Toista tämä neljä kertaa.



Ota lukko ja virkkaa tai ompele kiinni.


Halutessasi voit ommella avainnauhaan helmiä. Itse ompelin valkoisia ja violetteja. Valmis!




Toivottavasti ohjeesta on iloa =) Saa kysyä tarvittaessa tarkennuksia.

VINKKI: Halutessasi voit virkata jo ensimmäiseen ympyrään 7 piilosilmukkaa, jotta ensimmäiseen silmukkaan tulee samanlainen reuna kuin muihinkin.

- Riikka

---------

LISÄYS 31.1.2016

Virkkasin avainnauhasta version, jossa on "lukko". Virkkasin aluksi 10 ketjusilmukkaa, jotka suljin ympyräksi piilosilmukalla. Ympyrään virkkasin 16 kiinteää silmukkaa, ja suljin kerroksen piilosilmukalla. Tämän jälkeen jatkoin kuten edellä olevassa ohjeessa. Virkkasin kahdeksan ketjusilmukkaa, suljin ympyräksi jne. Toiseen päähän ompelin kiinni helmen, jonka voi pujottaa alun isompaan ympyrään. "Lukko" on syntynyt =) Avainketjun keskivaiheille virkkasin lukolle pidikkeen kuten edellä.

Tälläinen tuli:





Autan mielelläni, jos jokin kohta askarruttaa =)

- Riikka

18 kommenttia:

  1. Kiitos ohjeesta! Tätä pitää kokeilla!

    VastaaPoista
  2. Kiitos ohjeesta. Menee ilman muuta todo-listalleni.

    VastaaPoista
  3. Ihana ketju! minulla vain tuolla ohjeella tulee kaksi ensimmäistä "ympyrää" ihan oikein, kolmas tulis siihen samaan ryhmään, kukkaa alkaa tulemaa :O. Mitä mää teen väärin :D

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos Ulla =) Teetkö toiseen ympyrään seitsemän piilosilmukkaa niin että olet sen toisen ympyrän "päällä"? Ja sitten taas kahdeksan ketjusilmukkaa ja ne ympyräksi piilosilmukalla.

      Poista
  4. Kiitos "suomennoksesta", ne piilosilmukathan ne multa puuttuu :D. Nyt onnistuu <3

    VastaaPoista
  5. Miten ne helmet ommellaan?

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Hei! Minä ompelin ompelulangalla niin, että pistin langan ensin kiinni virkattuun rinkulaan. Sitten sujautin helmen neulaan ja lankaan ja ompelin kiinni rinkulan reiän vastakkaiseen puoleen. Vedin näin muutaman kerran edestakaisin.

      Poista
  6. Missä on heikko kohta jotta nauha katkeaa jos jää johonkin kiinni tai väliin ??

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Hei! Minulla ei ole töissä fyysistä kuristumisvaaraa, joten en laittanut tähän turvalukkoa. Jos on tarvetta turvalukolliselle avainnauhalle, niin sitten tämä ohje toki kannattaa ohittaa tai muokata ohjetta niin, että saa turvalukon laitettua =)

      Poista
  7. Kiitos ohjeesta! Tällainen tuli :) http://nurinkudin.blogspot.fi/2015/09/virkattu-avainnauha.html

    VastaaPoista
  8. Kivan näkoisiä! Mistäköhän noita klipsuja, joihin avain kiinnitetään saa? Kiitos ohjeesta

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Ole hyvä =) Kiva, että tykkäsit! Olen tilannut lukot Helmikaupasta.

      Poista

Kommenttisi piristää päiväämme!